
woensdag, juli 04, 2007
Ata Kandó (93): 'Ik mis de foto's die ik niet kan maken'
De van oorsprong Hongaarse Ata Kandó gold in de jaren vijftig en zestig als een van de belangrijkste reportagefotografen in binnen- en buitenland. Haar foto's van Hongaarse vluchtelingen bij de Oostenrijkse grens tijdens de revolutie in 1956 zijn wereldberoemd, evenals haar reportages van verschillende indianenstammen in Venezuela, die zij in de jaren zestig maakte. Eerder werkte zij als modefotograaf voor de grote Parijse modehuizen, waaronder Dior.
De frêle Kandó wordt in september 94 jaar. Fotograferen, haar passie, doet ze niet meer: drie jaar geleden schoot zij haar laatste plaatjes. Van lammetjes in de weilanden in haar woonplaats Bergen. 'Ik zie niet zo goed meer,' verklaart Kandó. 'Ik wil geen slechte foto's maken. “Slechte foto's maken is een crime,” zei Henri Cartier-Bresson, een van de grootste fotografen van de vorige eeuw, altijd. En ik wil geen crimineel zijn. Maar ik mis het wel, de fotografie. Ik mis de foto's die ik niet kan maken.'
Lees meer in de Elsevier van deze week.
De frêle Kandó wordt in september 94 jaar. Fotograferen, haar passie, doet ze niet meer: drie jaar geleden schoot zij haar laatste plaatjes. Van lammetjes in de weilanden in haar woonplaats Bergen. 'Ik zie niet zo goed meer,' verklaart Kandó. 'Ik wil geen slechte foto's maken. “Slechte foto's maken is een crime,” zei Henri Cartier-Bresson, een van de grootste fotografen van de vorige eeuw, altijd. En ik wil geen crimineel zijn. Maar ik mis het wel, de fotografie. Ik mis de foto's die ik niet kan maken.'
Lees meer in de Elsevier van deze week.